Tuesday 11 March 2014

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

محترم احمد یوسف نورستانی فرزند احمد خان ، در سال 1327 در یک خانواده ی منور در نورستان متولد شده است و تحصیلات ابتدایی خود را در سال 1344 در لیسه عالی رحمان بابا به پایان رسانیده است. پس از ختم دوره ی لیسه محترم نورستانی شامل فاکولته بشری شناسی ، دیپارتمنت تاریخ ، جغرافیه و علوم بشری گردید و در سال 1349 از پوهنتون کابل سند فراغت به دست آورد. نورستانی در سال 1352 جهت ادامۀ تحصیلات عالی در رشته بشرشناسی فرهنگی از طریق برنامه تحصیلی فولبرایت در پوهنتون ایالت اریزونا امریکا پذیرفته شد و در سال 1354 سند ماستری خویش را اخذ کرد. در سال 1370 از پوهنتون اریزونا در رشتۀ " مطالعات خاورنزدیک " موفق به کسب سند دکترای خویش گردید و پوهنتون متذکره در سال 1382 خورشیدی دکترای افتخاری خویش را نیز به داکتر نورستانی اعطا نمود. داکتر نورستانی در بخش اکادمیک فعالیت های چشمگیری در جریان دوره های تحصیلی خویش داشته است. او مدت دو سال در دانشگاه کابل به عنوان دستیار استاد در رشته بشری شناسی تدریس کرده است و همچنان به عنوان پژوهشگر در دانشگاه اریزونا در میان سال های 1975-1978 فعال بوده است. داکتر نورستانی در جریان مبارزات آزادیخواهانه مردم افغانستان در جریان جهاد، برای رشد و انکشاف تعلیم و تربیه کارهای بینادینی انجام داده است. او همچنان از اپریل سال 1992 الی می 1996 به عنوان مسوول پروژه تعلمیات ابتدایی برای پناهندگان افغان در پشاور خدمت کرده است. داکتر نورستانی از اعضای موسس اتحادیه نویسندگان آزاد افغانستان ( WUFA ) در میان سال های 1985 الی 1988 بوده و نوشته های فراوانی از او در نشریه های این اتحادیه به نشر رسیده است. داکتر نورستانی تا پیش از تحولات 2001 در نهاد های معتبر تحقیقاتی و امدادرسانی به حیث مشاور، هماهنگ کننده و مسوول فعالانه کار کرده است.
پس از حملات یازدهم سپتامبر و تحولات جدید در افغانستان داکتر احمد یوسف نورستانی به حیث سخنگو و مسوول مطبوعاتی رییس ادارۀ موقت افغانستان به رهبری محترم حامد کرزی از جنوری 2002 الی جون 2002 ایفا وظیفه کرده است. او در نخستین کابینۀ دولت موقت افغانستان به حیث وزیر آبیاری، منابع آب و محیط زیست گماشته شد و برای دو سال در این سمت در جهت انکشاف پالیسی های موثر و تدوین استراتیژی های بلند مدت نقش خود را به عنوان مسوول درجه اول این بخش انجام داد. داکتر احمد یوسف نورستانی از سال 1384 تا سال 1387 به عنوان معاون وزارت دفاع ملی افغانستان خدمت کرده است و در جهت گسترش روابط دفاعی افغانستان با هم پیمانان بین المللی کشور نقش عمدۀ داشته است.
داکتر احمد یوسف نورستانی از جدی سال 1388 الی سنبلۀ سال 1389 به عنوان والی هرات از سوی رییس جمهور کشور گماشته شد و در این سمت مصدر خدمت شهروندان هرات باستان گردید.
داکتر احمد یوسف نورستانی در سال 1392 پس از تصویت قوانین جدید انتخاباتی از پارلمان افغانستان در جمع 27 تن نامزدان واجد شرایط عضویت کمیسیون مستقل انتخابات از سوی کمیته گزینش به مقام ریاست جمهوری پیشنهاد و در جمع نه تن به عنوان عضو کمیسیون مستقل انتخابات از سوی جلالتماب رییس جمهوری کشور تعیین گردید. محترم داکتر احمد یوسف نورستانی در نتیجه انتخابات اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به ریاست کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شد و تا اکنون این سمت را عهده دارند.

عبدالرحمن " هوتکی"، معاون کمیسیون مستقل انتخابات

محترم عبدالرحمن " هوتکی" فرزند حبیب الرحمن هوتکی در سال 1963 در ولایت کابل زاده شد ، تعلیمات ابتدایی را در لیسه عالی شاه دو شمشیره به اتمام رسانید ، و تحصیلات عالی خود را به درجه ماستری در اجتماعیات و فلسفه و روابط بین الملل در سال های 1982 الی 1988 تکمیل نمود .
محترم عبدالرحمن هوتکی بیشتر عمر خود را صرف نهادینه سازی سازمان های حقوق بشری و نهاد های جامعه مدنی نموده است . وی بنیان گذار سازمان حقوق بشر و حفظ محیط زیست افغانستان نیز میباشد ، علاون بر آن در بخش های مختلف دولت نیز وظیفه اجرا نموده است که عمده ترین آنها ، تدریس در دیپارتمنت روابط بین المللی در انستتیوت تربیه کادر ها ، پیشبرد برنامه آگاهی عامه و نظارت اولین انتخابات ریاست جمهوری در صوبه سرحد پاکستان ، مدیر عمومی حادثات ریاست عمومی ترانسپورت سکتور خصوصی وزارت ترانسپورت ، مدیر عمومی معلولین و معیوبین وزارت امور شهداء و معلولین ، عضو هیئت رهبری انجمن حقوق دانان دیموکرات افغانستان ، عضو هیئت رهبری حقوق بشر کشور های آسیای جنوبی ، عضو کمیته مؤسس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ، عضو کمیته مؤسس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان، عضو کمیته مؤسس بنیاد فرهنگ و جامعه مدنی افغانستان ، عضو کمیته مؤسس مرکز هماهنگی نهاد های جامعه مدنی افغانستان، عضو هیئت رهبری شبکه نهاد های جامعه مدنی برای صلح ( ACSONP )، عضو لویه جرگه اضطراری افغانستان ، مربع ارشد و عضو لویه جرگه عنعنوی صلح ، مربع ارشد و عضو لویه جرگه عنعنوی در رابطه به پیمان استراتیژیک ایالات متحده امریکا میباشد وی اکنون بحیث معاون کمیسیون مستقل انتخابات وظیفه اجرا مینماید .
برعلاوه در اکثریت کنفرانس های مهم دولتی و غیر دولتی نیز اشتراک نموده است. در بخش های علمی نیز خدمات بی شایان انجام داده است که مهمترین آنها معاونیت علمی پوهنتون دنیا و معاونیت در پوهنتون یومف کشور سویس میباشد .از جمله دست نوشته های ایشان مقالات (علمی ، سیاسی و اجتماعی)میباشد که مهمترین آنها ، قانون اساسی و حاکمیت قانون ، ارزیابی وضعیت حقوقی ، سیاسی ، اجتماعی واقتصادی افغانستان ، نقش جامعه مدنی در تاریخ افغانستان ، حضور زنان در امور اجتماعی از دیدگاه اسلام و قوانین بین المللی ، موقف جامعه مدنی در انتخابات ، آشتی و مصالحه ، اضرار مواد مخدر ، نقش وحدت ملی در حیات ملت ها ، جامعه مدنی به مثابه عنصر فعال و اثر گذار و دیگر مقالات علمی میباشد .

گلالی اڅکزی، منشی و عضو کميسيون مستقل انتخابات

گلالی اڅکزی که متولد ناحیه چهارم شهر کندهار در یک خانواده روشن فکر دیده به جهان گشود وتحصیلا ت ابتدائی و ثانوی خویش را در لیسه عالی زرغونه آنا به درجه عالی به اتمام رسانیده و بعد از سپری نمودن امتحان کانکور شامل پوهنتون کابل ودر فاکولته شرعیات سند لیسانس خویش را بدست اوردند و هچنان ماستری خویش را دررشته روانشناسی(سایکولوژی) اخذ نموده و تقریبا ۱۴ سال سابقه خدمت درچو کات دولت ایفای وظیفه نموده است بحیث عضو علمی اکمال تخصص معلمان وبه حیث استاد در مکاتب چون لیسه نسوان افشاروسپس در لیسه نسوان نمبر(۱) خیرخانه مینه شهر کابل همچنان به صفت مشاور ارشد وزارت امور زنان به مدت یکسال چندماه خدمت نموده اند بر علاوه آن قبل ازاداره مؤقت به پروګرام همه جانبه معیوبین افغان یاUNCDAP } {به مدت پنج سال در ولایت کندهار خدمت نموده اند همچنان بعد از به میان امدن اداره مؤقت و آغاز کار کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت کندهار از اولین کارمندان کمیسیون بودند که معاون بخش نظارت وبررسی از تخطی های کمیسیون مستقل حقوق بشر مدت هشت سال خدمت کردند . در پروګرامهای مردمی ملی وبین المللی اشتراک فعال داشتند که از جمله اشتراک در کنفرانس برلین ولندن را باید یاد کرد ودر جرگه های مشورتی صلح و عضوی کمیسیون تدویر لویه جرګه عنعنوی نیز بودند . قابل ذکر است که مدال طلا را بنابر شایستگی کاری از جانب جلالتماب ریس جمهور دولت جمهوری اسلامی افغانستان بدست اورده اند ودر سال 1392 خورشیدی به حکم جلالتماب ریس جمهور دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حیث کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شد.

سریر احمد برمك، عضو کمیسیون مستقل انتخابات

سریراحمد برمک در سال 1357 هجری شمسی در شهر کابل تولد و تحصيلات دوره ابتدايي و ثانوی خويش را با فراغت از ليسه عالی نادريه به اتمام رسانيده است. سریر احمد برمک تحصيلات عالي خويش را به درجه ماستري در رشته حکومت داری خوب و انکشاف بین المللی از فاکولته حکومتداری و انکشاف بین المللی پوهنتون اییست انگلیا (University of East Anglia)کشور انگلستان و دوره فوق لسانس (Postgraduate Diploma) خود را در رشته حقوق بشر و عدالت انتقالی از انستیتوت عدالت و مصالحه پوهنتون کیپتون (Cape Town) تکميل نموده است. آقای برمک دوره لسانس خويش را در رشته مطبوعات و ارتباطات پوهنحي ژورنالیزم پوهنتون كابل به اتمام رسانيده است. بر علاوه، ايشان در سمینار های آموزشي و کورس ها کوتاه مدت در داخل و خارج كشوردر بخش هاي اداره، مديريت و رهبری، سا ختن پا ليسی های انکشافی واجتماعی، بر نا مه ريزی پروگرام های انکشافی، تامين صلح و حل منازعات در كشور هاي جنگ زده، حکومت داری خوب، مسائل حقوق بشر، حاکمیت قانون و رهبری خوب اشتراک نموده است. در جريان کار و تعقيب كورسها و وركشاپ ها، وي به كشور هاي هند، پاكستان،انگلستان، تايلند، سويس، قزاقستان و افریقای جنوبی سفر کرده است.
سریراحمد برمک از سال 1378 تا اکنون وظايف و مسؤليت های مختلف را درادارات بين المللي و دولت افغانستان به عهده داشته که در اين مدت تجارب و معلومات و مهارت های کافي را در رابطه به پاليسي ها، روش ها، قوانين و مقررات ملي و بين المللي در عرصه های مختلف مسلکي کسب نموده است.
خلاصه تجارب کاری:
از ماه اسد سال ۱۳۹۲ برای شش سال منحیث کمنشر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تعیین ګردیده است. قبل از تقرر در این سمت ایشان به حيث رئیس برنامه ملی حکومت داری دولت UNDP در چارچوب ریاست دفتر مقام عالی ریاست جمهوری ايفايی و ظيفه نموده است. ايشان همچنان به حیث مشاور ارشد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اجرای وظيفه نموده است. مسؤليت های مشخص ايشان درين پوست تاًمين و حفظ روابط با منابع تمويل کننده بمنظور تدارک منابع مالِي کمیسیون، تامين ارتباط با ساير مؤسسات و وزارت ها بمنظور ايجاد و تامين هما هنگی در رابطه به فعاليت های انتخاباتی در سرتاسر کشور بوده است.
وظایف قبل از سمت هذا:
  • رییس مطبوعات و روابط عامه/ سخنگوی مرکزعدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر- لوی حارنوالی و ستره محکمه ]1386 الی 1388[
  • رییس برنامه های موسسه بین المللی حقوق بشری گلوبل رایتس (Global Rights) در افغانستان ]1385 الی 1386[
  • آمر ارشد برنامه های موسسه گلوبل رایتس در افغانستان ]1384 الی 1385[
  • دستیار ارشد وزیر محترم تجارت ج.ا.ا. 1383 مدت نو ماه
  • مسئول برنامه های موسسه امداد عاجل (ARRD)1382
  • معاون عملیاتی پروژه GTZ در کمیسیون تسوید قانون اساسی افغانستان ]1381 (2002)هشت ماه[
  • معاون اداری موسسه بین المللی ((FFWPU ] 1378 الی 1380 [

محمد عزیز بختیاری، عضو کمیسیون مستقل انتخابات

محمد عزیز بختیاری فرزند الحاج کلبی حسن در خزان سال 1342 در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی متولد گردید. مکتب را در جاغوری خواند و در زمستان 1358 به کشور ایران مهاجرت نمود. در حوزه‌های علمیه کاشان و قم علوم اسلامی خواند و در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی جامعه‌شناسی را تا سطح ماستری فراگرفت. در سال 1375 که دوره ماستری را به پایان رساند، در همان دانشگاه به حیث کدر علمی انتخاب گردیده و به تحقیق و تدریس پرداخت. در سال 1382 موسسه تحقیقات اجتماعی را با جمعی از دوستانش در کابل تأسیس نمود و در سال 1386 در وزارت معارف به حیث مشاور وزیر در بخش تالیف کتب درسی مشغول کار گردید. از سال 1386 به حیث رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کاتب و نیز به حیث استاد رشته جامعه‌شناسی ایفای وظیفه نموده و از سال 1389 الی 1391 به عنوان رئیس دانشگاه کاتب کار کرد. از سال 1391 در دانشگاه مهاتماگاندی در دهلی نو مشغول دوره دکتری جامعه شناسی شده و درحال نگارش رساله دکتری خود تحت عنوان "تبعیض قومی در افغانستان و تبعات سیاسی و اجتماعی آن" می‌باشد. در تابستان سال 1392 توسط رئیس محترم جمهور به حیث عضو کمیسیون انتخابات منصوب گردید.
بيش از سي مقاله دارد كه تركيبي از تأليف و ترجمه هستند، بعضا در سمينارهاي علمي ارائه شده و بقيه در مجلات علمي به چاپ رسيده است.
آثار علمی
  • مفاهيم و كاربردهاي جامعه‌شناسي
  • درآمدي بر نظريه‌هاي اجتماعي دين
  • جامعه‌شناسي دين در انديشه ماكس وبر
  • جامعه‌شناسي خانواده
  • مطالعه جامعه‌شناختي هزاره‌هاي افغانستان
  • هفت نظريه در باب دين
  • علم اجتماعي فراسوي تعبيرگرائي و واقعگرائي
  • جستجوي فلسفه در علم اجتماعي
  • تعلیمات مدنی صنوف هشتم و یازدهم
  • تعلیمات مدنی صنوف هفتم و نهم
  • فرایند شکل گیری قانون اساسی در چهار جلد

قاضی سلیمان «حامد»، عضو کميسيون مستقل انتخابات

قاضی سلیمان «حامد»قاضی سلیمان «حامد» در سال 1339 در ولایت بادغیس متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در قریه چشمه سلطان به پایان رسانیده و فارغ التحصیل مدرسه عالی فخرالمدارس ولایت هرات میباشد. موصوف دارای تحصیلات عالی در رشته شرعیات و علوم اجتماعی میباشد.
قاضی سلیمان «حامد» منحیث استاد در مدرسه عالی حضرت خالد در ولایت بادغیس، مدیر مبارزه با جرائم جنایی ولایت بادغیس، معاون اول قوماندانی امنیه ولایت بادغیس، رئیس اداری ولایت بادغیس، رئیس قضایای دولت در ولایت بادغیس، رئیس محکمه تجارتی ولایت هرات، سرپرست ریاست محاکم ولایت هرات، رئیس محاکم ولایت بادغیس، وکیل و نماینده مردم در شورای اهل حل و نقد، وکیل مردم در لوی جرگه اضطراری، وکیل در لوی جرگه قانون اساسی، وزیر مشاور مقام ریاست جمهوری در امور عدلی و قضایی، معین مسلکی وزارت ارشاد و حج و اوقاف، کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، وزیر مشاور در وزارت حج و اوقاف، کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ایفایی وظیفه نموده است.
از تالیفات قاضی حامد میتوان از کتاب «انسان اعجوبه عالم آفرینش»، «طنین حقیقت»، «بادغیث در گذر تاریخ»، «خاطرات یک مجاهد» و سایر مقاله ها در جراید و مجلات نام برد. همچنان در سیمینار ها متعدد در اسلام آباد، تهران، برلین، واشینگتن دی سی، کوالالاممپور و غیره اشتراک ورزیده اند. و در پهلوی لسان ها دری و پشتو با لسان های انگلیسی و عربی بلدید دارند.

محمد حسين گرزیوانی، عضو کميسيون مستقل انتخابات

محمد حسین گرزیوانیدرسال ۱۳۳۵ در ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب تولد شده، تحصیلات خویش را به درجه لیسانس در پوهنخی علوم طبیعی پوهنتون کابل به پایان رسانیده و سند ماستری خویش را در رشته زمین شناسی از پوهنتون کشور آذربایجان بدست آورده و رتبه علمی ایشان پوهاند میباشد.
بحیث استاد در پوهنخی زمین شناسی پوهنتون کابل، آمر دیپارتمنت جیولوجی، معاون پوهنخی زمین شناسی، رئیس پوهنخی زمین شناسی، رئیس اداری اداره امور شورای ملی و مشاور کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست ولسی جرگه - شورای ملی اجرای وظیفه نموده آند.

داکتر لیلا (احراری)، عضو کميسيون مستقل انتخابات

داکتر لیلا (احراری) محترمه خانم داکتر لیلا (احراری) در سال 1349 خورشیدی در گذر شهزاده ها مربوط به ناحیه پنجم شهر هرات متولد گردیده و تحصیلات دوره ابتدائی و بکلوریا را در لیسه مهری هروی هرات و تحصیلات عالی خویش را در پوهنحی فارمسی پوهنتون کابل به درجه ماستر به اتمام رسانیده است . داکتر احراری همچنان آموزش های حرفه یی در بخش انکشاف رهبری را در انستیتیوت انگف دهلی جدید و مدیریت انتخابات را در کمیسیون انتخابات هندوستان- دهلی جدید فرا گرفته است. او تجارب دوازده ساله در امور انتخابات دارد ودر پروسه های انتخاباتی نقش موثر خودش را داشته است.
وی به صفت استاد در پیشبرد امورات آموزشی و تخنیکی انتخابات در مرکز کمیسیون، مسؤل ارتقای ظرفیت ها و آگاهی عامه در دفتر ولایتی هرات و حوزه غرب منحیث ناظر بین المللی در انتخابات ریاست جمهوری کشور های ارمنستان و هندوستان، مسؤل بنیاد اجتماعی و خیریه سالک در راستای اشتغال زای ، ارتقای ظرفیت های خانم ها و تقویت دموکراسی ایفای وظیفه کرده است. قبل از مسؤلیت های انتخاباتی منحیث آمر تعلیمات انستیتیوت علوم صحی و استاد فاکولته طب هرات ، آمر کلینیک ها در دفتر صندوق وجهی ملل متحد (یونسف) مشاور در دفتر های (MDM, MSF) و نماینده مردم هرات در لویه جرگه اضطراری بوده است. خانم احراری اکنون در جریان تحصیلات دوره ماستری در رشته حقوق و علوم سیاسی می باشد.
او در عرصه خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز در ولایت هرات فعال بوده است و برای دفاع از حقوق زنان نیز برنامه های را راه اندازی کرده است.

شریفه زرمتی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات

ششریفه زرمتی وردګ در سال ۱۳۴۸ ه ش در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا در یک خانواده روشنفکر دیده به جهان ګشود.تعلیمات ابتدای و ثانوی را در ”لوی ادی عالی لیسه“ در ولایت هلمند به اتمام رسانید و از لیسه به درجه اول فارغ شد. تحصیلات عالی خود را در کابل در پوهنتون تعلیم و تربیه در پوهنځی زبان و ادبیات در بخش پشتو تکمیل نمود و به درجه اول فارغ ګردید.

وظایف:

  1. بحیث معلم در لوی ادی عالی لیسه در ولایت هلمند.
  2. بحیث معلم در مکاتب مختلف ولایت کابل .
  3. بحیث نطاق و خبرنګار رادیو تلویزیون ملی افغانستان.
  4. بحیث رضاکار جامعه هلال احمر افغانی
  5. بحیث کارمند صحی موسسه سویدن در ولایت پکتیا
  6. نطاق و خبرنګار نشرات رادیویی صبح بخیر و شام بخیر افغانستان .
  7. بحیث پروډیوسر و خبرنګار با انستیتوت رسانه ها و مرکز پالیسی جامعه مدنیIMPACS.
  8. بحیث خبرنګار ماهنامه راه نو .
  9. بحیث خبرنګار با رادیو دوچیویلی کشور المان .
  10. بحیث خبرنګار در نشرات مختص به زنان در اداره بین المللی انترنیوز .
  11. عضو منتخب مردم پکتیا دور پانزدهم در ولسی جرګه .
  12. عضولویه جرګه عنعنوی افغانستان
  13. بحیث عضو و تسهیل کننده جرګه مشورتی صلح افغانستان
  14. بحیث نماینده جامعه مدنی افغانستان در کنفرانس توکیو.
  15. بحیث مشاور اصلاح ارتباطات ادارات دولتی، ولسی جرګه، جوامع مدنی و امور زنان در مشرانو جرګه .
  16. بحیث مشاور جامعه مدنی و جندر در ولسی جرګه
  17. عضو کمیسیون حل منازعات و ارتباطات دولت با مردم .
  18. عضو بورد اژانس خبری پژواک
  19. عضو بورد مشورتی اداره حمایت از رسانه های ازاد افغانستان NAI
  20. معاون اتحادیه مستقل ژورنالیستان ازاد افغانستان
  21. عضو بورد مشورتی میکانیزم هماهنګی وزارت صحت عامه.
  22. عضو بورد بین المللی توبرکلوز .
  23. معاون مرکز هماهنګی جامعه مدنی افغانستان CSCC.
  24. عضو بورد فدراسیون جامعه مدنی افغانستان.

No comments:

Post a Comment